2025.03.09 Három kérdés, amelyet tegyél fel magadnak a nagyböjt alatt
(0:00 -
1:02)
Béke legyen
veletek, barátaim!
Elérkeztünk
a nagyböjt szent időszakához. Nem tudom, ti hogy vagytok vele, de hányszor
átéltem már nagyböjtöt!
És amikor a
legtöbb nagyböjt végére érek, gyakran azt mondom: „Hát, ezt valószínűleg jobban
is csinálhattam volna.”
Lehetett
volna gazdagabb lelki tapasztalat, de rendben van. Az egyházi év ismét
elérkezik, és újra megadja nekünk a lehetőséget, hogy jól éljük meg ezt a szent
időszakot.
Amikor a
nagyböjt elkezdődik, mindig Blaise Pascal jut eszembe.
Pascal
mondta azt, hogy a legtöbben az életünket figyelemeltereléssel töltjük. A
francia szó, amelyet használ, „divertissement”, vagyis elterelés, szórakozás.
Rengeteg
módon tereljük el a figyelmünket.
Játékokkal,
szórakozással, mindenféle időtöltéssel, hogy ne kelljen szembenéznünk az igazán
nagy kérdésekkel.
Pascal azt
mondta: nézd, mindannyiunknak szembe kell néznünk Istennel, az élet értelmével,
a saját bűnünkkel, az örök élettel, a mennyországgal, a pokollal, a
purgatóriummal, az üdvösséggel.
Ezek a nagy
kérdések!
(1:03 -
4:47)
De mit
teszünk?
Amikor ezek
a kérdések felmerülnek bennünk, gyakran azt mondjuk: „Ez most túl sok nekem.”
„Nem tudok
most ezzel foglalkozni.”
És ezért eltereljük
a figyelmünket játékokkal, szórakozással, munkával, bármivel, csak hogy ne
kelljen szembenéznünk ezekkel a kérdésekkel.
Pascal
szerint, amit tennünk kellene, az az, hogy üljünk le csendben egyedül a
szobánkban, és nézzünk szembe ezekkel a nagy kérdésekkel.
És úgy
gondolom, a nagyböjt pontosan erre való.
A nagyböjt
az az idő, amikor félretesszük az eltereléseket, és mélyen elgondolkodunk a
nagy kérdéseken.
Én például
elhatároztam, hogy ebben a nagyböjtben hetente egy napra elrakom a telefonomat
egy fiókba.
Egyrészt
azért, hogy megszabaduljak a függőségtől, mert mindannyian egy kicsit függők
vagyunk ezektől az eszközöktől.
Másrészt
azért, mert a telefon tökéletes példája annak a figyelemelterelésnek, amelyről
Pascal beszélt.
Gondoljunk
bele!
Hányszor
előfordul, hogy Istenről vagy az örök életről kellene gondolkodnunk, de inkább
csak görgetjük a hírfolyamunkat a telefonon?
Ezért megpróbálom
egy napra eltenni a telefonomat egy fiókba.
És kérlek
benneteket, hogy ti is próbáljatok meg nagyböjtben lemondani valamiről, ami
eltereli a figyelmeteket a komoly kérdésekről.
A mai
evangéliumi szakasz Lukács csodálatos beszámolója Jézus megkísértéséről.
Már ezerszer
hallottuk ezt a történetet, de nagyböjtben fontos, hogy lelkileg is
elmélyedjünk benne.
Mi történik,
amikor Jézus kimegy a pusztába negyven napra?
Félreteszi
az eltereléseket.
Mélységesen
szembenéz a lelki valóságokkal.
De történik
még valami más is.
Ez a
folyamat szinte minden kultúrában megtalálható, különösen a fiatal férfiak
beavatási rítusaiban.
Ezekben arra
kényszerítik az illetőt, hogy szembenézzen saját határaival.
Nincs étel,
nincs védelem, ellenséges környezetben kell boldogulnia.
Mit
eredményez ez?
Eléri a
határait.
Megismeri
saját gyengeségeit, kísértéseit, félelmeit.
És ez elengedhetetlen
lépés a lelki érettség felé vezető úton.
És valami
ilyesmi történik Jézussal is.
(4:47 -
5:37) – Az első kísértés: Kényelem
„Negyven
napig nem evett semmit, és amikor azok leteltek, megéhezett.”
Ekkor a
sátán így szólt hozzá: „Ha Isten Fia vagy, mondd, hogy ezek a kövek váljanak
kenyérré.”
Mi ez a
kísértés?
A kényelem
csábítása.
Mit akar
Jézus? Enni, mert éhes.
És ki ne
vágyna egy finom, frissen sült kenyérre, amikor éhezik?
Az étel, az
ital, a kényelem, a testi örömök – ezek önmagukban jó dolgok.
A
katolikusok nem puritánok.
Szeretjük az
élet földi javait.
De amikor
ezek válnak az életünk legfőbb céljává, akkor letérünk az útról, amelyet Isten
szánt nekünk.
Ezért mondja
Jézus:
„Nemcsak
kenyérrel él az ember, hanem minden igével, amely Isten szájából származik.”
(5:37 -
7:28) – Nem kényelemre teremtettünk, hanem nagyságra.
Nos, rossz
dolog-e a kényelem? Nem, önmagában nem.
De amikor ez
válik életünk fő céljává, akkor könnyen eltérhetünk attól az úttól, amelyet
Isten szánt nekünk.
Nem azért
vagyunk itt, hogy a kényelmet szolgáljuk.
Azért
vagyunk itt, hogy Isten kegyelmének közvetítői legyünk ebben a világban!
És ennek ezernyi
különböző módja lehet, mert minden ember egyedi.
De az
alapelv mindig ugyanaz: a kegyelem közvetítőivé kell válnunk.
Ha azonban
azt mondom, „Az életem lényege a kényelem”, akkor nem találom meg az igazi
utamat.
Nem leszek Isten
kegyelmének eszköze.
Eszembe jut
Tolkien története, Bilbó és Frodó.
Bilbónak el
kellett hagynia azt a kényelmes kis hobbitlakot, amelyben élt.
Nézzétek
csak meg a filmeket, ha szeretnétek ezt élénken elképzelni!
A Hobbit
című könyvben gyönyörűen le van írva: Bilbó egy békés, meleg, otthonos kis
világban él.
És nincs
vele semmi baj, ő egy kedves kis lélek.
De ha csak a
kényelemről szólna az élete, soha nem válna azzá, akivé válnia kell!
Ha a
kényelem válik az életünk központi céljává, soha nem leszünk azok, akikké Isten
akar formálni minket.
Ezért az
első kísértés, amelyet le kell győznünk, a kényelem csábítása.
Jézus így
válaszol:
„Nemcsak
kenyérrel él az ember, hanem minden igével, amely Isten szájából származik.”
Mit jelent
ez?
Igen,
szükségünk van kenyérre.
De nem csak
kenyérre!
Az életünk
legfőbb tápláléka Istentől jön.
(7:29 -
9:34) – A második kísértés: Hatalom
Ezután a
sátán felviszi Jézust egy magas helyre, és ezt mondja neki:
„Nézd, az
egész világ hatalmát neked adom, ha leborulva imádsz engem.”
Mit
mondhatunk erről?
A hatalom
önmagában rossz dolog? Nem.
Nagyon is jó
emberek használhatják jó célra a hatalmukat.
Isten maga
is mindenható.
Tehát nem
lehet önmagában rossz dolog.
De vajon veszélyes
kísértés lehet-e a hatalom?
Kétségtelenül!
Gondoljunk
Tolkien történetére!
Mi az a
gyűrű, amely mindenkit megront ebben a történetben?
A hatalom
gyűrűje.
Pontosan ez
az a csábítás, amely miatt az emberek elbuknak.
Vannak
olyanok, akiket nem a testi élvezetek csábítanak el.
Ők nem
válnak a kényelem rabjaivá.
De a
hatalom…!
A hatalom
vonzása hatalmas csapda lehet.
És ez nemcsak
a nagy politikai vezetőkre igaz!
Ez ott van a
mindennapokban is.
Szent
Ágoston szerint a bűn egyik legalapvetőbb formája a „libido dominandi”, vagyis
a hatalomvágy.
Ez ott van a
kisgyerekekben is.
És ott van a
világ legnagyobb politikai vezetőiben is.
A
hatalomvágy egy nagyon erős kísértés!
De lehet,
hogy Isten nem azt akarja, hogy hatalmat gyakorolj.
Lehet, hogy Ő
azt akarja, hogy az Ő szeretetének közvetítője légy egy teljesen alázatos és
kiszolgáltatott helyzetben.
Nézzük meg
Jézust!
A
szenvedésének végén nincs semmilyen hatalma.
Átadják
azoknak, akik letartóztatják.
Átadják a
főtanácsnak.
Átadják
Poncius Pilátusnak.
Átadják a
katonáknak.
Átadják a
hóhéroknak.
Átadják a
halálnak.
És végül ott
függ a kereszten, teljesen tehetetlenül.
Mégis,
pontosan ekkor teljesíti be Isten tervét.
Ezért a
második nagy kérdés nagyböjtben ez:
A hatalom
csábítása eltérít-e engem Isten akaratától?
Ha igen, akkor
rossz úton járok.
Lehet, hogy Isten
valamilyen hatalommal ruház fel téged.
Ez rendben
van.
De ha a
hatalmat nem Isten céljaira használod, hanem a sajátjaidra, akkor letértél a
helyes útról.
Nézzétek
csak, mit mond a sátán:
„Neked adom
mindezt, ha imádsz engem.”
És mi erre a
válasz?
„Egyedül
Istent imádd!”
Ez a kulcs.
Ha a hatalom
lesz a fő célod (a „summum bonum”), akkor bizony a sátánt imádod.
Az, hogy mit
imádsz, meghatározza az egész életedet.
Ha a
kényelmet imádod – rossz úton jársz.
Ha a
hatalmat imádod – rossz úton jársz.
(10:40 -
11:20) – A harmadik kísértés: Isten manipulálása
Ez a
kísértés szerintem érdekes, bizonyos értelemben finomabb, alattomosabb.
Az első
kettő elég egyértelmű: az érzéki örömök, a kényelem és a hatalom. Tudjuk, hogy
ezek milyen kísértések.
De mi ez a
kísértés pontosan? Nos, ez arról szól, hogy Istent a saját céljaidra használd.
Ha valaki
megpróbálja felhasználni és manipulálni Istent, ahelyett, hogy az Ő szolgájává
válna, nos, erről van szó.
Azt mondom,
hogy ez egy finomabb kísértés, mert ez a büszkeség bűne.
Ez az, amit a
lelki mesterek főbűnnek ismernek fel.
Mi is a
büszkeség? Önmagamat a világegyetem középpontjává tenni.
Az egóm egy fekete
lyukká válik, amely mindent és minden fényt magába szív – még Istent is.
Most azt
mondhatod: „Én soha nem tennék ilyet.”
De nézd meg,
mi történik, amikor ezt mondod:
Látod? Ez Isten
kísértése, Isten manipulálása.
Nem, nem! A
hit nem arról szól, hogy rávegyük Istent arra, hogy azt tegye, amit mi akarunk.
A hit arról szól, hogy átadjuk magunkat Isten akaratának. Igen, még akkor is,
ha nem teljesen értjük azt.
Lépj be, ha
mersz, Jézus emberi természetébe a kereszten, amikor emberi elméjével ezt
mondja:
„Istenem,
Istenem, miért hagytál el engem?”
Nos, pontosan
erről az érzésről beszélünk.
De mit
találunk Jézusban?
Nem azt a
vágyat, hogy manipulálja Istent, hanem azt a teljes odaszentelődést, hogy
elfogadja Isten akaratát és tervét, nem a sajátját.
„Legyen meg
a Te akaratod, ne az enyém” – mondja a Getszemáné kertben.
És ezek
között ott van a három klasszikus út, amely eltávolít Istentől:
Töltsünk sok
időt az elkövetkező 40 napban ezekkel a kérdésekkel, bírkózzunk meg velük. És
Isten áldjon benneteket!
Megjegyzések
Megjegyzés küldése